Ochranca prírody

  1. O ochrane prírody sme hovorili s pracovníkom štátnej ochrany prírody (CHKO, NP).
  2. Navštívili sme prírodnú rezerváciu a náučný chodník a pozorovali sme život živočíchov.
  3. Do zápisníka sme si kreslili značky (piktogramy) používané na informačných tabuliach v chránených územiach.
  4. Spravili sme si pexeso s obrázkami chránených živočíchov a chránených rastlín a niekoľkokrát sme ho hrali.
  5. Kreslili sme obrázky so symbolikou komára, buriny a ražňa (pozri poznámky).
  6. Spravili sme si ochranársky erb. Na štít, symbol ochrany, sme namaľovali obrázok nejakého chráneného živočícha alebo rastliny, voči ktorému sme sa zaviazali, že spoznáme čo najviac o jeho živote a že budeme konať činy v prospech jeho ochrany.
  7. Kreslili sme komiks o dobrom a zlom správaní sa v prírode.
  8. Podnikli sme 3 dobrovoľné pracovné akcie v prospech ochrany prírody (výroba vtáčej búdky, výstavba jazierka pre žaby, vyčistenie studničky…).

Poznámky

  • Komár je užitočný ako potrava veľkého množstva iných živočíchov. Keby vypadol z potravinového reťazca, nastali by nenapraviteľné škody na prírode. Je to modelový príklad za tisíce iných živočíchov a rastlín, ktoré sú nám azda nepríjemné, ale nesmú chýbať v prírode, čiže nesmieme ich vyhubiť.
  • Jedným z úžitkov buriny je napr. to, že pokrýva inak devastovanú, neplodnú pôdu a chráni ju tak pred eróziou. Je zeleňou tam, kde by bez nej vznikla púšť. Príkladom môže byť žihľava – burina nepríjemná, ale s mnohorakým úžitkom.
  • Ražeň si bez škody odrežeme z mŕtveho, ale čerstvého stromu, alebo ho získame prerezaním príliš hustého kra, alebo zo zatienenej halúzky, ktorá aj tak čoskoro odumrie. Prípadné škody za nahradené, keď „odmenou“ vykonáme v prospech prírody nejaký ochranársky čin. Komár, žihľava a ražeň sú symboly nášho správania sa k prírode a prírodninám všeobecne a všade.

Výchovný zámer odborky

Odborka smeruje dieťa na správny, ochranársky prístup k prírode a životnému prostrediu. Je prípravou na náročnejšie pokračovanie odborky v skautskej a roverskej vekovej kategórii. Pestuje pozitívny vzťah vĺčat a včielok k ochrane prírody a šetrnému správaniu sa k nej. Symbol komára, buriny a ražňa majú v deťoch zafixovať ohľaduplné a tolerantné správanie sa k prírode.

Odporúčaná literatúra

  • John Javna: „50 nápadů pro děti k záchraně Země“, ČSOP, Praha 1991
skauting-program-odborka-vlcata-24

Aktuálne najčítanejšie

7 častých otázok od rodičov, keď dávajú dieťa na skauting

Skauting je skvelý spôsob, ako podporiť a rozvíjať svoje deti. Je to cesta, ako ich naučiť pracovným návykom, zodpovednosti, zdravému životnému štýlu či sociálnym...

Unikátna výzva: Spoločne oslávme desiaty ročník týždňa za mier!

Malými krokmi k veľkým skutkom. Presne o tom je príležitostná výzva Kroky mieru, ktorú bude možné plniť si len od 1. septembra do 15....

Skauting ako apolitická alebo nepolitická organizácia?

S blížiacimi sa predčasnými voľbami sa na voličov vrhajú z každej strany billboardy alebo reklamy jednotlivých politických strán. Niektorí sľubujú sociálne istoty, iní nedajú...