Lesník
- Chodíme do lesa a správame sa v ňom nenápadne a neškodne.
- Boli sme v lese na exkurzii sprevádzaní lesníkom. Rozprávali sme sa s lesníkom o lese a o jeho práci. Zisťovali sme, čo lesu škodí a čo mu pomáha.
- Výtvarne sme znázorňovali, na čo všetko les slúži.
- Každý z nás po inštrukcii vysadil na vhodnom mieste niekoľko stromčekov. O tento „náš lesík“ sa teraz chodíme starať a sledujeme, ako s nami rastie.
- Spravili sme si prírodný atlas aspoň s piatimi popísanými druhmi bežných stromov a tromi druhmi krov aj s príslušnou dokumentáciou (kresby, fotky, výlisky…).
- Pozorovali sme život v lese a lesnej pôde. Pozorovali sme, ako sa tvorí lesný humus.
- Zbierali sme lesné plody (ovocie, byliny) a pripravili si z nich spoločné jedlo. Pri tom sme sa zoznámili s niektorými jedovatými a s niektorými jedlými lesnými rastlinami.
- Vyskúšali sme si prácu so sekerou – bezpečné očisťovanie mladého zoťatého ihličnatého stromu od vetiev, sekanie a štiepanie dreva. Učili sme sa bezpečne rozpíliť kus dreva ručnou jednomužnou a dvojmužnou pílou.
- Usporiadali sme v lese očistnú brigádu.
Poznámky
-
Pri prírodovedných pozorovaniach namiesto celkového záberu radšej „vypichávajte“ určité veci, napr. význam lesných mravcov, húb a lišajníkov…
-
Pri skúmaní úžitku lesa nezabudnite na poskytovanie kyslíka, ochranu pred eróziou, zhromažďovanie vody, poskytovanie domova živočíchom a rastlinám, lesné plody, ozdravné a rekreačné funkcie, estetiku, klímu atď.
-
Pri sadení stromčekov môžete vysadiť malý remíz medzi poľami.
-
Očisťovanie lesa od odpadkov po turistoch pomáha deťom fixovať správny vzťah: neodhadzovať smeti, je to škaredé a aj inak to škodí! U vĺčat nehľadíme na výkon (vyzbierať veľa smetia, to nezvládnu), ale na symbolickosť celej akcie.
Výchovný zámer odborky
Odborka pomáha vytvoriť pozitívny vzťah k lesu a pochopiť jeho význam. V tejto fáze detského rozvoja nejde o zapamätanie si ohromného množstva prírodovedných informácií (30 stromov, 50 rastlín a pod.), ale o vybudovanie pocitu radosti z chodenia do prírody, obdivu k nej a ochoty chrániť prírodné bohatstvá. Dieťa sa má naučiť správnemu správaniu sa v lese.
Odporúčaná literatúra
- Jeník, Pecina: „Život lesů“ Albatros, Praha 1986
- Kolektív: „Ekologie“ Velryba, Praha 1992
- J. Pagan, D. Randuška: „Atlas drevín 1,2.“ Obzor, Bratislava 1987,88
- Řehák: „Vycházky do přírody“ SNP, Praha 1973
- D. Zachar + kol. „Les ako súčasť životného prostredia“ Veda, Bratislava 1977
- D. Randuška: „Lesné rastliny vo fotografii“, Prírody, Bratislava 1972
- Z. Mráček: „Život pralesa“ Orbis, Praha 1965
- K. Patočka: „Hledání přírody“ Blok, Brno 1984
- Kolektív: „Z našej prírody“ Príroda, Bratislava 1978, 1980 2 diely
- M. Vosátka: „Skautské toulky přírodou“, Skautské prameny, Liberec 1993