1. Na výprave sme našli vhodné miesto na založenie indiánskej osady. Lesu, potoku, rieke, skalám a kopcom sme dali indiánske mená.
  2. Vybudovali sme si indiánsky tábor.
  3. Vyrábali sme indiánske oblečenie, mokasíny a čelenku s perami.
  4. Pripravili sme si indiánske jedlá (kukuričnú kašu, indiánske zemiaky…)
  5. Vyrobili sme si oštepy a tomahawky.
  6. Pozreli sme si film alebo počúvali príbeh o živote Indiánov.
  7. Pomaľovali sme sa indiánskymi bojovými farbami a zahrali sme si indiánsku hru.
  8. Vyrobili sme indiánsku „kocku“ (indiánske paličky) a vieme ju používať pri hrách.
  9. Vymysleli sme si indiánske mená a napísali sme ich indiánskym písmom.
  10. Vyrobili sme maketu (model) indiánskeho kanoe, ktoré sme vyskúšali na vode.
  11. Vyrobili sme symboly indiánskych mesiacov.
  12. Pomaľovali sme náš indiánsky totem (jednoduché drevo alebo vopred pripravené/vyrezané) a poznáme jeho význam.

Poznámky

  • Odborka sa plní hlavne prakticky, aby bola príťažlivá. Pri jej plnení by sa aktivity mali realizovať hlavne v prírode, preto je veľmi vhodné organizovať ju počas skautského tábora.
  • Pri plnení druhého bodu je možné postaviť maketu indiánskeho tábora – mladšie deti napríklad z plastelíny, väčšie môžu použiť aj zložitejšie techniky ako sú špajdle, látka, prírodné špagáty, drevo…
  • Indiánska „kocka“: 6 krátkych paličiek polkruhového prierezu, ktoré sú ozdobené indiánskymi symbolmi. Použitie „kocky“: paličky sa vyhodia z ruky (na stôl, na zem a pod.) pričom palička, ktorá padne na oblú stranu sa ráta za 1 bod – výhoda oproti klasickej kocke je že na indiánskej „kocke“ môže padnúť aj nula.
  • Organizátor by si mal naštudovať potrebné fakty o živote Indiánov a nedržať sa len romantických a nepresných príbehov (Vinnetou a pod.), podobne aj praktické časti odborky je potrebné vopred naštudovať a zadovážiť si potrebný materiál (kožu, kožené šnúrky, brezovú kôru, ľanové plátno, pierka, stuhy na čelenky…)
  • Z dôvodu hygieny je nutné použiť neškodné farby na pomaľovanie tváre (dajú sa zakúpiť, rozhodne nie je vhodná nastrúhaná krieda zmiešaná s krémom…).

Výchovný zámer odborky

Pri plnení odborky deti poznávajú život Indiánov. Odborka im pomáha pri rozvoji zručností, spoznávaní indiánskej kultúry a ich spôsobu života. Odborka prispieva najmä k intelektuálnemu, sociálnemu a telesnému rozvoju.

Odporúčaná literatúra

  • Lévi-Strauss Claude: Myšlení přírodních národů, Dauphin, 1996
  • Čapek Josef: Umění přírodních národů, DAUPHIN, 1996
  • Benedict Ruth: Vzory kultúry, Kalligram, 1999
  • Lacová Fernanda Klára: Kniha výtvarných námetov, Educatio, 1997
  • Stork Peter L.: Legenda vyprahnutej prérie. Indiáni Severnej Ameriky, Potrus Publishing, 2008
  • Buller Laura: Indiáni. Pôvodní obyvatelia Ameriky, Slovart, 2003
  • Judson Berry: Legendy a mýty amerických Indiánů 1, CAD Press, 2003
  • Dubnička Ivan: Prírodný svet Indiánov, PaRPRESS, 1998
  • Brown Joseph Epes: Posvátná dýmka : zpráva Černého Losa o sedmi obřadech Siouxů Oglala, Knižná dielňa Timotej, 1998
  • Murdoch David H.: Severoamerickí Indiáni, Fortuna Print, 1997
  • Quesnel Alain: Mýty a legendy. Indiáni, GEMINI, 1993
skauting-program-odborka-vlcata-21

Aktuálne najčítanejšie

7 častých otázok od rodičov, keď dávajú dieťa na skauting

Skauting je skvelý spôsob, ako podporiť a rozvíjať svoje deti. Je to cesta, ako ich naučiť pracovným návykom, zodpovednosti, zdravému životnému štýlu či sociálnym...

Unikátna výzva: Spoločne oslávme desiaty ročník týždňa za mier!

Malými krokmi k veľkým skutkom. Presne o tom je príležitostná výzva Kroky mieru, ktorú bude možné plniť si len od 1. septembra do 15....

Skauting ako apolitická alebo nepolitická organizácia?

S blížiacimi sa predčasnými voľbami sa na voličov vrhajú z každej strany billboardy alebo reklamy jednotlivých politických strán. Niektorí sľubujú sociálne istoty, iní nedajú...