Znalec náboženstiev

Zelený stupeň

  1. Opýtal som sa rodičov, príp. mojich známych (aspoň 4  osôb), čo rozumejú pod pojmom náboženstvo. Vyhľadal som niekoľko definícií náboženstva z pohľadu jednotlivých cirkví, či náboženských obcí.
  2. Našiel som príklady a poznám rozdiel medzi: monoteistickým a polyteistickým náboženstvom; medzi prirodzeným a zjaveným náboženstvom; medzi náboženstvom a sektou.
  3. Zistil som si informácie o aspoň 5 svetových náboženstvách: o ich vzniku, posvätných knihách, sviatkoch, pútnických miestach. Porovnal som spôsob slávenia sviatkov v jednotlivých náboženstvách, zistím, aké jedlo pri nich jedia, príp. kedy sa postia.
  4. Zistil som, ktoré náboženstvá sú na Slovensku a aké majú zastúpenie. Spravil som pre družinu krátky prehľadový plagát.
  5. Spoznávanie vlastného náboženstva (príp. ak nemám vlastné náboženstvo, tak vybraného náboženstva, ktoré budem hlbšie skúmať).
    • Aspoň mesiac som sa aktívne zúčastňoval liturgie svojho náboženstva (t.j. aspoň tri-štyrikrát do týždňa som pomáhal pri slávení napr. čítaním a pod. – záleží od možností a dohody s miestnym predstaveným). Alebo ak nemám vlastné náboženstvo, navštevoval som pravidelne liturgiu vybraného náboženstva, snažil som sa jej porozumieť prostredníctvom rozhovorov s príslušníkmi daného náboženstva.
    • Aktívne som sa počas mesiaca stretával v nejakom spoločenstve svojho konkrétneho náboženstva.
    • Počas jedného mesiaca som čítal každý deň aspoň 10 min. z posvätných kníh vlastného (resp. zvoleného) náboženstva.
    • Navštívil som najdôležitejšie (pútnické, liturgické…) miesta svojho (resp. vybraného) náboženstva.
skauting-program-odborka-skauti-z-5

Červený stupeň

  1. Poznám pojmy medzináboženský dialóg a ekuména. Viem ich vysvetliť a našiel som vo svete aspoň 10 príkladov netolerantnosti a fanatizmu.
  2. Prichystal som pre družinu prezentáciu a krátke aktivity o svojom (resp. zvolenom náboženstve) – pripravil som si obrázky posvätných miest, doniesol som ochutnávku špecifických jedál, pustil som pieseň z ich liturgie, či iného slávenia… a pod. Môžem urobiť porovnanie s iným náboženstvom.
  3. Spoznávanie vlastného náboženstva (príp. náboženstva, ktoré som začal spoznávať v zelenom stupni):
    • Aspoň pol roka som sa aktívne zúčastňoval liturgie svojho (resp. zvoleného) náboženstva. Alebo ak nemám vlastné náboženstvo, navštevoval som pravidelne liturgiu vybraného náboženstva, snažil som sa jej porozumieť prostredníctvom rozhovorov s príslušníkmi daného náboženstva.
    • Aktívne som sa počas polroka stretával v nejakom spoločenstve svojho (resp. zvoleného) náboženstva.
    • Viem argumentovať, prečo verím (alebo naopak neverím), a najmä prečo som si vybral práve to svoje náboženstvo. Zorganizoval som stretnutie s vybraným duchovným vodcom a rozprával som sa s ním o prežívaní viery a jej uvedenia do života.
    • Aktívne som sledoval po dobu 3 mesiacov aktuálne dianie vo svojom (resp. vybranom) náboženstve a dianie na poli dialógu svojho náboženstva s inými náboženstvami (príp. ľuďmi bez vyznania). Na záver som spravil krátky sumár dôležitých udalostí a zistení.
    • Do zborového časopisu alebo na web stránku som pripravil rozhovor s vysokým predstaviteľom svojho (resp. zvoleného) náboženstva na náboženskú tému.
skauting-program-odborka-skauti-c-6

Aktuálne najčítanejšie

Na ceste za aktívnym občianstvom

Sloboda, demokracia, komunita. To nie sú len prázdne slová. Naopak, sú to slová, ktoré v nás vzbudzujú chuť konať, nie nečinne sedieť a byť...

Deň Zeme: Zaujímavé fakty, o ktorých ste možno nevedeli

Každý rok 22. apríla ľudia na celom svete oslavujú Deň Zeme. Je to špeciálny deň, kedy prejavujeme uznanie našej planéte a podnikáme kroky na...

Ak chceš byť tvorcom zmeny, rozhliadni sa okolo seba

Dnes sme sa rozprávali s Apelkou, civilným menom tiež Líviou o tom, ako so svojim domovským 70. zborom Bizón víťazí! rozbiehala projekt pomoci Imobiliu – vznikajúcemu...