1. Ovládam základnú stavbu tela včely a viem rozoznať kráľovnú, robotnicu a trúda a poznám základné rozdiely medzi nimi. Viem, ako sa včely správajú – kedy sa cítia ohrozené a obranne útočia, ich vývoj a rozdelenie prác v úli, vplyv počasia na ich aktivitu v úli a mimo úľa, základné práce včelej rodiny počas jednotlivých ročných období.
  2. Viem, z ktorých základných častí sa skladá včelí úľ. Navštívil som aspoň jeden včelín v sprievode včelára, ktorý mi vysvetlil používanie základného vybavenia každého včelára, a porozprával som sa s ním o tom, ako sa bezpečne pracuje so včelami pri práci v otvorenom úli.
  3. Viem, ako vzniká med. Poznám rôzne druhy medov podľa zdroja a ročného obdobia. Poznám priaznivé účinky medu na ľudský organizmus. Pripravil som pre družinu ochutnávku aspoň štyroch rôznych medov.
  4. Prečítal som si knihu alebo odborný časopis o včelárstve.
  5. Spoločne so skúseným včelárom som pripravil celoročný kalendár základných aktivít a prác včelára v jeho včelíne. Vysvetlil som ho niekomu, kto sa s včelárstvom ešte nestretol.
  6. Vyrobil som si vlastný púpavový med a naučil som svoju družinu, ako sa vyrába.
  7. Poznám základný rozdiel medzi uštipnutím včelou a osou. Viem v týchto prípadoch podať prvú pomoc. Viem tiež, ako podať špeciálne prvú pomoc, keď je niekto alergický na uštipnutie včelou, a tak zabrániť anafylaktickému šoku.
skauting-program-odborka-skauti-z-84

Červený stupeň

Plnenie červeného stupňa vyžaduje zvládnutie úloh zeleného stupňa.

  1. Pravidelne počas jedného roka som aktívne pomáhal včelárovi a poprosil som ho, či by som sa nemohol špeciálne ja starať o jednu z jeho včelích rodín. Pri práci som si skúsil základné včelárske úkony: príprava a použitie dymáku, pri jarnej prehliadke som sa pokúsil nájsť kráľovnú, pri prehliadke úľa som si lepšie všímal štádia vývinu včely, viem na pláste rozoznať, kde je uložený peľ, med a kde sa vyvíja nová včela. Skúsil som si vytáčanie medu a prácu so zakrmovaním včiel pred zimovaním.
  2. Viem, na ktorú svetovú stranu sa majú usádzať úle a ich letáčové otvory.
  3. Naštudoval som si z literatúry alebo videí na internete tanec včiel. Pokúsil som sa odpozorovať tanec včiel. Viem, aký je jeho význam.
  4. Naštudoval som si, čo je to materská kašička a propolis. Viem, ako tieto látky včely vyrábajú, na čo tieto látky včely využívajú a ako môže ich používanie pomáhať nám ľuďom. Podľa rád včelára som si vyrobil vlastnú propolisovú tinktúru.
  5. Získal som aspoň 3 dcl vlastného medu z úľa, o ktorý sa starám.
  6. Našiel som dôvody, prečo sú včely pre svet dôležité. Vytvoril som poster alebo prezentáciu, ktorú som predstavil spolužiakom alebo oddielu.
  7. Navštívil som múzeum o včelárstve alebo som sa zúčastnil prednášky o včelách.
  8. Vyrobil som sviečku z voskovej medzistienky a niekomu som ju daroval.
skauting-program-odborka-skauti-c-84

Aktuálne najčítanejšie

Nové usmernenia pre činnosť a rozšírenie povolených aktivít

Aktuálne pravidlá pre prezenčnú činnosť Slovenského skautingu

V tomto článku nájdete vždy aktuálne usmernenia Ústredia Slovenského Skautingu k prezenčnej činnosti a organizovaní podujatí pod hlavičkou Slovenského skautingu. Aktualizované k: 21.10.2021 Aktuálne usmernenia...

#GivingTuesday, oslávme spolu sviatok štedrosti!

#GivingTuesday je deň, kedy sa po celom svete oslavujú dobré skutky a šíri dobro. Podporme spoločne Slovenský skauting, ktorý sa stal súčasťou tejto komunity.Bližšie...

Vždy pripravené, inšpiratívne skautky

Dievčatá, slečny, dámy, ženy, no pre nás jedným slovom skautky, svoju rolu v skautingu začali hrať trošku neskôr ako opačné pohlavie. Niet sa čomu...

Sledujte nás

4,022fanúšikovPáči sa
2,669sledujúcichSledovať
296sledujúcichSledovať
188odberateľovOdoberať