Zelený stupeň

  1. Vytvoril som si vlastnú mapu Slovenska, kde som si zaznačil výskyt krasových oblastí a najznámejšie jaskyne.
  2. Na družinovke som vysvetlil, čo znamená pojem kras, v ktorých horninách a ako sa vytvárajú krasové javy (jaskyne, priepasti). Pomocou obrázkov som im predstavil druhy krasových výplní (kvapľová výzdoba: stalaktity, stalagmity, stalagnáty, kaskádové jazierka a pod.).
  3. Zúčastnil som sa niekoľkých výprav do rôznych krasových lokalít a ostatným som vysvetlil povrchové krasové javy, ktoré sa na trase vyskytli (krasové planiny, rokliny, vodopády, škrapové polia, závrty, vodné vyvieračky a ponory, skalné okná a mosty, slepé údolia..) a ako vznikajú.
  4. Zúčastnil som sa aspoň dvoch výprav do sprístupnených jaskýň, najlepšie rôznych druhov, napr. kvapľová, ľadová, aragonitová…
  5. Zúčastnil som sa aspoň jednej exkurzie do turisticky sprístupnenej jaskyne (napr. Jaskyňa mŕtvych netopierov v Nízkych Tatrách, Krásnohorská jaskyňa v Slovenskom krase, Zlá diera na Branisku…) alebo verejnosti nesprístupnenej jaskyne za účasti odborného sprievodu speleológov.
skauting-program-odborka-skauti-z-52

Červený stupeň

Plnenie červeného stupňa vyžaduje zvládnutie úloh zeleného stupňa.

  1. Pre roverov či oddiel som urobil niekoľko prezentácií o základoch geológie krasu, typoch jaskýň, krasových vodách a ich vplyve na krasovatenie jaskyne, o jaskynnej flóre a faune.
  2. Dokážem popísať a používať osobný výstroj jaskyniara (ochranný odev a prostriedky, obuv, prilba, spoľahlivé osvetlenie). Viem používať horolezeckú sedačku, prsný úväz, zlaňovacie a výstupové pomôcky, karabíny.
  3. V jaskyni som správne ukotvil lano a narábal s ním. Správne som uviazal a používal rôzne uzly (kotviaci osmičkový uzol povinne).
  4. Dokážem prekonať vertikálne stupne pomocou jednolanovej techniky alebo povrazového rebríka, dokážem istiť spolulezca.
  5. Poznám riziká hroziace v podzemí. Dodržiavam pravidlá bezpečného pohybu v jaskyni a zásady ochrany jaskynnej prírody. Viem poskytnúť prvú pomoc pri úraze.
  6. Zúčastnil som sa aspoň troch podujatí  zameraných na meranie, mapovanie a dokumentáciu jaskýň. Na základe merania i pomocných údajov som vytvoril mapu úseku (môže byť aj s použitím počítačových programov).
  7. Preskúmal som rôznu odbornú literatúru a materiály z oblasti speleológie. Tieto poznatky som využil pri prezentácii speleológie, spojenej s výstavou fotografií, máp zmeraných jaskýň, ukážkami speleologického výstroja a pod.
  8. Ak je to možné, zapojil som sa do praktického prieskumu jaskýň a priepastí v spolupráci s odborným dohľadom. Svoje vedomosti neustále dopĺňam a do skautského časopisu som napísal článok o jaskyniarstve.
skauting-program-odborka-skauti-c-53

Aktuálne najčítanejšie

Zapoj sa do aktivít Dňa zamyslenia 2023!

World thinking day (WTD) – Svetový deň zamyslenia je dňom medzinárodného priateľstva. Každý rok 22. februára vodkyne a skautky oslavujú skautské hnutie a spoločne...

Hodnotenie kvality oddielov a zborov za rok 2022 o čosi skôr!

Každým rokom sa snažíme napredovať a v tom nám pomáha aj vaše každoročné vypĺňanie hodnotenia kvality oddielov a zborov. Okrem toho, že to slúži...

Nová vizuálna identita: aké zmeny nás čakajú?

Ľudské bytosti sú vizuálnejšie, ako by ste si mohli myslieť. Na rozdiel od psov, ktorí sa spoliehajú na čuch, alebo delfínov, ktorí sú pri...