Zelený stupeň

  1. Poznám značky PSP (periodickej sústavy prvkov) a pre družinu som z nich urobil pexeso (na jednej kartičke slovenský názov, na jej dvojici chemický názov a značka), ktoré sme si spolu aj zahrali.
  2. Vyrobil som si lávovú lampu a viem vysvetliť princíp jej fungovania.
  3. Zalial som čaj studenou a teplou vodou. Pozoroval som, čo sa tam deje, viem popísať tento fyzikálno-chemický jav a jeho princíp.
  4. Pomocou pH indikátora (uvarená šťava z červenej kapusty) som zoradil od najkyslejšieho po najzásaditejší tieto vzorky: voda, šťava z citróna, roztok sódy bikarbóny, čistiaci prostriedok a ocot.
  5. Pripravil som nasýtený vodný roztok cukru alebo soli. Rozdelil som ho do dvoch pohárov, na ktoré som položil špajdľu, z ktorej visela šnúrka ponorená do roztoku. Jednu časť som nechal v pokoji, druhú časť som občas premiešal a pozoroval som, čo sa deje, až kým sa všetka voda nevyparila. Porovnal som výsledky v oboch pohároch a viem vysvetliť, čo sa udialo.
  6. Naštudoval som si základné informácie a zaujímavosti o svojom obľúbenom chemikovi alebo chemičke a vybranou formou (PowerPoint, nástenka, video, plagát…) som ich odprezentoval družine.
  7. Poznám a dodržiavam zásady bezpečnej práce s chemikáliami.
skauting-program-odborka-skauti-z-62

Červený stupeň

  1. Poznám princípy periodickej sústavy prvkov a poznám základné charakteristiky jednotlivých skupín. Vymyslel som mnemotechnické pomôcky na zapamätanie hlavných skupín alebo som sa naspamäť naučil “The periodic table song”. Odprezentoval som ich družine.
  2. Vypočítal som a pripravil roztoky s objemom 100 ml:
    • sódy bikarbóny w = 4,00%,
    • kuchynskej soli w = 10,00%,
    • octu w = 4,00%.
  3. Do jedného pohára s vodou som vložil kus medeného drôtu a do druhého železný klinec tak, aby časť predmetov vyčnievala z vody. Niekoľko dní som pozoroval čo sa deje. Viem opísať prebiehajúci jav chemickými rovnicami.
  4. Do vysokého skleneného pohára som postupne nalial med, sirup (kukuričný alebo aj iný), tekutý saponát, vodu, olej a izopropanol. Potom som do neho vhadzoval rôzne predmety (aspoň 5), napr. skrutku, cherry paradajku, plastový vrchnák, pingpongovú loptičku a pod. Pozoroval som, čo sa deje. Jav viem vysvetliť.
  5. Izoloval som DNA zo slín alebo ovocia podľa návodu na internete. Viem, čo je DNA, čo je princípom jej izolácie a rozumiem každému kroku. (V ktorom kroku dochádza k narušeniu jadrovej membrány, ktorá chráni DNA?)
  6. Pomocou pH indikátora (uvarená šťava z červenej kapusty) som si zostavil škálu hodnôt pH minimálne 7 rôznych roztokov. Zamyslel som sa nad inými možnými prírodnými pH indikátormi, vyskúšal som ich a porovnal s červenou kapustou. Viem čo hodnota pH znamená.
  7. Napísal som článok do skautského/zborového časopisu alebo na zborovú webovú stránku o mojom obľúbenom chemikovi/chemičke alebo chemickom objave.
  8. Pre družinu alebo oddiel som pripravil experiment z anorganickej alebo organickej chémie, ktorý som potom zaujímavým spôsobom vysvetlil.

Aj chémia ako veda ide dopredu, a preto k sledovaniu noviniek a trendov odporúčame niektoré Instagramové účty, príp. vedecké časopisy, ktoré sa venujú aktuálnemu dianiu v tejto oblasti. Sú nimi napr.:

  • časopis Quark;
  • Instagramové účty (niektoré majú aj formu podcastov):
    • z_zvedkyne,
    • okomchemika,
    • veda_na_dosah,
    • kreslim_vedu,
    • vedeckeokienko,
    • _skumavka_,

skauting-program-odborka-skauti-c-63

Aktuálne najčítanejšie

Na ceste za aktívnym občianstvom

Sloboda, demokracia, komunita. To nie sú len prázdne slová. Naopak, sú to slová, ktoré v nás vzbudzujú chuť konať, nie nečinne sedieť a byť...

Deň Zeme: Zaujímavé fakty, o ktorých ste možno nevedeli

Každý rok 22. apríla ľudia na celom svete oslavujú Deň Zeme. Je to špeciálny deň, kedy prejavujeme uznanie našej planéte a podnikáme kroky na...

Ak chceš byť tvorcom zmeny, rozhliadni sa okolo seba

Dnes sme sa rozprávali s Apelkou, civilným menom tiež Líviou o tom, ako so svojim domovským 70. zborom Bizón víťazí! rozbiehala projekt pomoci Imobiliu – vznikajúcemu...