Zelený stupeň

  1. Počas 3 mesiacov som aspoň 6-krát strážil dieťa po dobu aspoň 1 hodiny.
  2. Oboznámil som sa so stravovacími návykmi dieťaťa. Pripravil som vhodný celodenný jedálniček pre zverené dieťa a po dohode s rodičmi dieťaťa som pripravil aspoň dve jedlá.
  3. Pripravil som si denný harmonogram pre dieťa. Program som si podrobne rozpísal: spánok, stravovanie (konkrétne druhy jedál), aktivity (podľa veku dieťaťa).
  4. Dokážem prebaliť dieťa, správne ho nosiť na rukách, nakŕmiť a obliecť podľa ročného obdobia. Všetko som si prakticky vyskúšal. V prípade, že som sa staral o staršie dieťa, som mu pomáhal s obdobnými činnosťami.
  5. Z nasledujúcich možností som si vybral jednu:
    • vymyslel som uspávanku pre dieťa a zaspieval mu ju,
    • spolu s dieťaťom sme sa zahrali na vybranú rozprávku,
    • vyrobil som hračku pre dieťa a spoločne sme sa zahrali.
  6. Rodičom dieťaťa som ponúkol svoju pomoc aj mimo stráženie. Rozumiem, že pre správny vývoj dieťaťa je dôležitý čas s rodičmi, a preto im  pomôžem (navarím, umyjem okná, …), aby oni mohli stráviť čas s dieťaťom.
  7. Ovládam základy prvej pomoci pre malé dieťa: dusenie sa cudzím predmetom, drobné poranenia, kašeľ a hlieny v nose alebo hrdle, zvracanie, hnačka a zápcha.
skauting-program-odborka-skauti-z-94

Červený stupeň

  1. Počas 4 mesiacov som aspoň 10-krát strážil dieťa po dobu aspoň 1 hodiny. Z toho aspoň raz skautskému páru. Viem, ako pracovať s baby-vysielačkami a monitorom dychu.
  2. Viem, čo je vývinová psychológia – družine alebo priateľom som kreatívnym spôsobom odprezentoval základné znaky vývoja detí od 0 do 6 rokov.
  3. Naštudoval som si alebo prečítal knihu o prístupe k výchove a vytvoril som aspoň 2 aktivity z týchto poznatkov.
  4. Poznám správne stravovanie detí v týchto 4 vývinových štádiách: novorodenec, dojča, batoľa, predškolský vek. Aspoň jedno typické jedlo pre každý vek (okrem novorodenca) som pripravil a ochutnal.
  5. Z nasledujúcich možností si vyberiem dve, ktoré splním:
    • pripravil som pre dieťa po jednej aktivite na rozvoj jemnej a hrubej motoriky,
    • pripravil som pre dieťa 2 hudobné aktivity,
    • pripravil som pre dieťa 2 výtvarné aktivity,
    • spoločne s dieťaťom som vytvoril hračku, ktorú sme spolu otestovali,
    • získal som 2 písomné referencie od rodičov zverených detí,
    • viem, ako zaobchádzať s kočiarom (nastupovanie do autobusu, zlý terén, schody…) a absolvoval som aspoň 2 dlhšie prechádzky s kočiarom,
    • viem, ako správne nosiť v ergonomickom nosiči alebo šatke, vyskúšal som si nosenie na dvoch prechádzkach s dieťaťom.
  6. Našiel som 3 najväčšie antivakcinačné mýty a našiel som argumenty na ich vyvrátenie. Zároveň rozumiem, na čo vakcinácia slúži.
  7. Ovládam pokročilejšiu prvú pomoc pre malé dieťa – resuscitácia dieťaťa, akútna laryngitída a epiglotitída, príznaky meningokokovej meningitídy,  febrilné kŕče pri horúčke a rýchlej zmene teploty okolia.

Metodické poznámky

Odborka sa vzťahuje na starostlivosť o deti od 6 mesiacov do 6 rokov. Odborku je možné plniť po dohode s rodičom dieťaťa v súlade s jeho výchovným štýlom a metódami. Odborka nenahrádza starostlivosť o dieťa rodičmi, slúži ako výpomoc pri starostlivosti o dieťa.

skauting-program-odborka-skauti-c-94

Aktuálne najčítanejšie

Deň Zeme: Zaujímavé fakty, o ktorých ste možno nevedeli

Každý rok 22. apríla ľudia na celom svete oslavujú Deň Zeme. Je to špeciálny deň, kedy prejavujeme uznanie našej planéte a podnikáme kroky na...

Na ceste za aktívnym občianstvom

Sloboda, demokracia, komunita. To nie sú len prázdne slová. Naopak, sú to slová, ktoré v nás vzbudzujú chuť konať, nie nečinne sedieť a byť...

Potvrdenia na poukázanie 3% z dane za rok 2023

Aj tento rok je tu možnosť pre dobrovoľníkov, ktorí v roku 2023 odpracovali aspoň 40 dobrovoľníckych hodín darovať nie 2, ale hneď 3% z...